سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی
< 1 2 3 >

92/2/20
4:27 ع

فایده صلوات بر خاندان پیامبر(ص) چیست؟ آنها که نیازی به درود و صلوات ما ندارند.

مرحوم علامه طباطبایی به فردی که چنین سؤالی از ایشان پرسیده بود، پاسخ لطیفی دادند. ایشان فرمودند: صلواتی که ما میفرستیم، اولا از خودمان چیزی اهداء نمی کنیم و از او می خواهیم که بر پیامبر و خاندانش درود و رحمت ویژه بفرستد و ثانیا گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به خداوند متعال که نیازمندند. باید دائما فیض الهی بر آنان نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده ایم.

بعد مثال زدند و فرمودند: اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوه هایش ملک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد، روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ نیست؟ مسلما هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت می کند والا ما که از خودمان چیزی نداریم، بلکه از ذات حق مسألت
می کنیم بر مراتب درجات این بزرگواران بیفزاید و همین عرض ادب برای ما تقرب است.


  

92/2/19
10:9 ص

امام زمان بهترین الگوی عمل

... انسان برای حرکت به سوی کمال، محتاج به شناخت الگوی صحیح است تا تحت رهبری او در مسیر کمال و سعادت به سرعت حرکت نماید. خداوند متعال، حضرت ابراهیم خلیل و مؤمنان همراه او را به عنوان الگو معرفی فرموده است.(ممتحنه/4)پیامبراکرم(ص) را نیز بهترین و نیکوترین الگو برای مسلمانان معرفی فرموده است.(احزاب/21)البته بهترین الگو در رفتار و شیوه رسول خدا(ص) خود فرمود:

 

«پروردگارم مرا تأدیب فرمود و او چه خوب و نیکو مرا ادب کرده است.»

 

در عصر و زمان ما، بهترین اسوه برای تبعیت، میراث دارِ خاتم، حضرت صاحب الامر(ع) می باشند.بی شک، کسانی که نسبت به حضرت ولی الله الاعظم(ع) شناخت و شیفتگی دارند، از آن سَرور به طور جدی تبعیت می کنند.

 

پیامبر گرامی اسلام(ص) در گفتاری فرموده اند:

 

«امامان شما، رهبران شما به سوی خدای تعالی هستند. پس بنگرید در ارتباط با دین و نمازتان به چه کسی اقتدا می کنید.»

 

امام زمان(ع) به یکی از طالبان دیدار خویش فرموده اند:

 

«عملت را عمل امام زمان قرار بده!»

 

و در جواب این سؤال که چه کنم تا در این امر موفق باشم، فرموده اند:

 

« در عمل اخلاص داشته باش.»


البته مؤمن همیشه در انجام هرکاری از دو زاویه به آن می نگرد:

 

1. اینکه خود عمل موردپسند شارع مقدس و عقل باشد،

2. اینکه به نیت خود توجه خاصی مبذول می دارد که تنها برای جلب رضای حق تعالی آن را به انجام رساند.

 

از این دو کار در اخلاق اسلامی تحت عنوان «حسن فعلی» و «حسن فاعلی» یاد کرده اند.

 

مأخذ: سودای روی دوست، حجت الاسلام دکتر مرتضی آقاتهرانی


  

92/2/18
11:32 ص

بسم رب المهدی

آیت الله بهجت,جناب عشق, سلوک

*سجده طولانی هم عظمت دارد،هم احتیاط*

سجده ی طولانی از عباداتی است که کمر شیطان را می شکند. اما کسی که سجده ی طولانی انجام می دهد باید مواظب باشد که مرتکب ریا نشود. بعد از سجده باید جلوی آیینه بایستد و ببنید آیا جای مهر در پیشانی اش نقش بسته است یا نه، اگر نقش بسته بود، مقداری بمالد تا به وصف رذیله مبتلا نشود.

  

92/2/18
3:8 ص

بسم رب المهدی

 

آیت الله بهجت,سلوک,جناب عشق

*فقط خدا حافظ است و بس*

به غیر از حافظیت خدا، به هیچ چیز نباید اعتماد داشت.همه چیز در دست خداست. در روایت است که ((لا حول و لا قوّة الاّ بالله)) یعنی هیچ روگردانی از گناهان نیست مگر با حفظ و نگهداری خود خدا و هیچ نیرویی بر طاعت خدا و عبادت خدا نداریم، مگر به کمک و یاری خداوند.


  

92/2/18
3:6 ص

بسم رب المهدی

آیت الله بهجت,سلوک,جناب عشق

*با خدا انس داشته باشید*


همه ی رذایل از ضعف در شناخت خداوند سرچشمه می گیرد و آنها به وسیله انس با انس گیرنده ی انس گیرندگان در عبادت، دفع و رفع می شوند. اگر انسان بداند که خداوند متعال در همه ی حال و زمان ها از هر خوبی خوب تر است، از انس با حق تعالی جدا نخواهد شد.
در تعبدیات، کوه کندن از ما نخواسته اند، سخت ترینش نماز شب خواندن است که در حقیقت تغییر وقت خواب است نه اصل بی خوابی، بلکه نیم ساعت زودتر  بخواب تا نیم ساعت زودتر بیدار شوی، آیا می ترسی اگر بیدار شوی دیگر خوابت نبرد و بمیری؟ اگر خواب بمانی، در خواب هم ممکن است بمیری.


  

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ